Bootstrap, from Twitter

معرفی مدیریت دانش

فرآيندي است که به انتخاب، سازماندهي، توزيع و توليد دانش و تجربه براي کسب مزيت رقابتي کمک مي‌کند. در واقع مديريت دانش همان اداره كردن جريان روان دانش و رساندن آن به كاربران نيازمند آن است، تا با كمك دانش دريافتي با كيفيت و سرعت بيشتر عمل كنند. از اين رو مي‌توان گفت مديريت دانش ابزاري براي افزايش "هوشمندي كسب و كار،" كه مهم‌ترين وسيله سودآوري در محيط كسب و كار امروزي است، مي‌باشد. در بازارهاي پوياي امروز، شركت‌ها براي پيروزي به بهرة هوشي بسيار بالايي نياز دارند. آن‌چه بهرة هوشي سازمان را بالا مي‌برد، يادگيري فردي كاركنان و نيز يادگيري جمعي از طريق گرده‌افشاني و بارور شدن اين انديشه‌ها در ساية برخورد آن‌ها با هم‌ديگر است.
مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره‌وری اعتقاد دارد كه الگوي پياده‌سازي مديريت دانش در سازمان، با توجه به ويژگي‌هاي هر سازمان متفاوت خواهد بود. از آن‌جا كه فرهنگ‌ سازماني عامل مؤثري در پياده‌سازي مديريت دانش است، با توجه به ويژگي‌هاي فرهنگي متفاوت، سازمان‌ها‌ بايد از الگويي متناسب با ويژگي‌هاي خود براي پياده‌سازي مديريت دانش استفاده نمايند. بدين‌روي است كه هرچند مي‌توان چارچوب‌هايي را به‌صورت مشترك براي پياده‌سازي مديريت دانش در شركت‌ها و سازمان‌هاي ايجاد نمود، ليكن مدل توسعة مديريت دانش در هر سازماني نسبت به سازمان ديگر متفاوت خواهد بود.بدين‌روي، سازمان براي اجراي پروژه‌هاي مديريت دانش سازماني، با استفاده از تجارب پروژه‌هاي پيشين و بهره‌گيري از نيروهاي متخصص و مشاوران توان‌مند، الگوي پياده‌سازي را پس از انجام مطالعة اولية سازمان با استفاده از متدولوژي‌هاي متقن موجود ارائه خواهد داد.

خدمات سازمان در این حوزه

‎• برگزاري دوره‌ها و كارگاه‌هاي تخصصي در حوزه‌هاي مختلف مديريت دانش فردي و سازماني با هدف فرهنگ‌سازي و آموزش مديريت دانش در سازمان
• شناسايي منابع دانشي سازمان و ارتباطات ميان آن‌ها با راهكارهايي از قبيل ترسيم نقشه دانش سازمان
• مستندسازي‌ تجارب و ثبت درس آموخته ها در راستاي حفظ دانش كاركنان كليدي و پروژه‌هاي مهم
‎• تدوين برنامه جامع مديريت دانش سازماني، شامل برنامه هاي راهبردي و عملياتي
‎‎• راه‌اندازي نظام مديريت دانش با توجه به هر سه بعد كاركنان، فرآيندها و فناوري‌ها