سومین کنفرانس مدیریت هزینه
ایران عزیز در ۲۳دی ماه سال ۱۳۹۲ شاهد بیان ناگفتههایی از واقعیتهای مدیریت هزینه بود. سومین کنفرانس ملی مدیریت با تلاش سازمانهای دولتی و خصوصی توسط گروه مهندسین مشاور رسا و مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهرهوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مجموعه تالارهای دانشگاههای صنعتی امیرکبیر برگزار گردید. این کنفرانس با مجوز رسمی از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و با حمایتهای معنوی همچون وزارت صنعت، معدن، تجارت، شهرداری تهران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر،سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ،کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران، دبیرخانه شهرداریهای کلانشهرهای کشور و انجمنهای علمی کشور برگزار گردید.
بخش علمی این کنفرانس با بهرهگیری از دانش و تجربه اساتیدی چون دکتر حسین محمد پورزرندی (دکتری مدیریت و معاون مالی و اداری شهرداری تهران)، دکتر امیر شکاری ( دکتری مدیریت دانشگاه تهران و عضو ویژه مجمع عالی نخبگان ایران)، دکتر جعفر معصومزاده (دکتری مهندسی صنایع، مدیر کل برنامه ریزی و عملکرد بودجه شهرداری تهران، مدیر پروژههای کاهش هزینه شهرداری تهران)، دکتر وحید مشیرنیا (دکتری دانش های میان رشته ای از آلمان، پژوهشگر برتر در حوزه انرژی و مشاور عالی بهینهسازی فرآیندهای سازمانی)، دکتر مسعود نیلی(مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی و رئیس موسسه عالی پژوهش، مدیریت و برنامهریزی)، دکتر سید محمد علی سید ابریشمی(معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران)، دکتر روهام قلیچی( دکترای مدیریت استراتژیک و مدیر برتر سال در هشتمین جشنواره قهرمانان صنعت ۱۳۹۱)، دکتر پژمان مهران (دکترای صنایع از دانشگاه کونکوردیا کانادا و کارشناس بازار سرمایه ایالات متحده برای رویال بانک کانادا)، دکتر امید فدایی منش(دبیرکل انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن)، دکتر عقیل تقیزاده(دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه صنایع و معادن ایران و مدیر کل آموزش بانک کشاورزی) و مهندس احمد دودانگه (مدیر امور مالی و اداری بانک صادرات ایران)انجام شد.
مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس ملی مدیریت هزینه با قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در آغاز دکتر ناصر شمس دبیر کنفرانس و دکتر امیر شکاری به عنوان دبیر علمی کنفرانس ضمن عرض خیرمقدم به کلیه میهمانان حاضر در کنفرانس که از سراسر کشور حضور داشتند با بیان اهداف اصلی دبیرخانه کنفرانس که همانا بستر سازی فرهنگی مفهوم مدیریت هزینه در سازمانها و ارائه تکنیکهای مفهومی مدیریت هزینه به صورت موردی است،لزوم مدیریت صحیح هزینهها را مد نظر قرار دادند. بخشهایی از این بیانات بیران این کتنفرانس چنین است: کاهش قیمت تمام شده، ضرورتی است که باید براساس مبانی علمی و همکاری و تعامل گسترده دولت و بخش خصوصی پیگیری شده و هرگونه ایجاد انحراف در موضوع و دادن آدرسهای غلط در این خصوص به مفهوم عدم توجه به واقعیتهای اقتصادی کشور در طول دهههای اخیر است و اساساً اطلاق عنوان نهضت در راستای ایجاد یک جریان تعاملی، فرابخشی، همهجانبه، ملی و مستمر است که باید از طریق همکاری گسترده دولت، فعالان اقتصادی و نهادهای ذیربط صورت گرفته و در یک فرآیند علمی و کارشناسی به نتیجه برسد. آنچه بیش از هرگونه تعصب دستگاهی، بخشی و یا موضوعی اهمیت دارد، اتخاذ تدابیر لازم برای کاستن از هزینههای زنجیره تأمین، تولید و توزیع است که محصولات و خدمات ایرانی را در منظر مصرفکنندگان ایرانی و خارجی متمایز نموده و باعث دوام و توسعه حضور بنگاههای کشور در عرصه رقابتهای فزآینده داخلی و خارجی شود. اینجا نقطه شروع مسئولیت دولت و بخش خصوصی است؛ دولت باید سیاستهای اقتصادی را طوری تنظیم نماید که برای نیل به اهداف سند چشمانداز بستر مناسب ایجاد رشد و بهرهوری را در بنگاهها و سازمانها (اعم از دولتی و خصوصی) را در هر بخش اقتصادی فراهم سازد. بنگاهها نیز لازم است تلاش کنند در فضای بشدت رقابتی عصر جهانیسازی اقتصادها به تدریج از یارانه و حمایت دولت بینیاز شده و نسبت عملکرد فعالیت خود را از منابع و نهادههای مورد استفاده به طور مداوم افزایش دهند. این نیاز دایمی برای توسعه و رشد پایدار اقتصاد است که توسعه صادرات پایدار نیز جزیی از آن به شمار میرود. ترجمه این ساز و کار در بنگاهها و فعالیتهای خاص کاهش هزینه تولید یا قیمت تمام شده برای ایجاد توان رقابت در بازارهای منطقه و جهان و حتی در داخل کشور در شرایط ورود سرمایهگذارهای خارجی و تولیدات آنها میباشد. رشد فناوری، استفاده حداقل از منابع برای تولید حداکثر محصول، بهبود کیفیت تولید و جلب روزافزون رضایت مصرفکننده، مشتری محوری تولید و در یک کلام مدیریت صحیح منابع و بهبود مستمر عملکرد آن لازمه بقاء و حضور دردهکده جهانی است.
اگر به توسعه پایدار و سالم اقتصاد فکر کنیم ما نباید از درآمد نفت جز سود حاصل از سرمایهگذاری و هزینه تولید آن را برداشت کنیم و منطقاً آن را تنها در مخارجی مثل افزایش سرمایه انسانی، امنیت غذایی، امنیت سیاسی و اجتماعی میتوانیم مصرف کنیم. اگر این کار را بکنیم هم میتوانیم حجم نقدینگی و فشار تقاضای پولی و تورم ناشی از آن را بهتر کنترل کنیم و هم میتوانیم بهای عوامل تولید را متناسب با بهرهوری و محصول تولیدی آنها بپردازیم و این موضوع راهکاری ندارد جز مدیریت صحیح هزینه و انشاءالله در این کنفرانس گام های نخستین این هدف با صلابت برداشته شود.
پس از مراسم افتتاحیه ادامه سخنرانی ها به تفکیک حوزه ها در ۲ سالن مجزا و به صورت کارگاه های آموزشی برگزار گردید.
در سالن یک جناب آقای دکتر سید ابریشمی به تشریح نقش سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در کمک به مدیریت هزینه واحدهای صنعتی پرداختند. ایشان مطالب خود را در سه بخش ارائه دادند، در بخش اول مقدمهای در خصوص اهمیت مدیریت هزینه و تعاریف آن پرداختند ایشان با اشاره به این که افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهان، مدیران بنگاههای اقتصادی را ناگزیر از تولید محصولاتی با کیفیت بالا، ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و در عین حال با کمترین بهای تمام شده نموده است، بیان فرمودند به همین جهت مدیریت هزینه از چالش هایی است که اکثر سازمانها و واحدهای صنعتی با آن روبرو هستند، مشتریان، منشا ایجاد ثروت برای بنگاه های اقتصادی و سازمان ها هستند و رضایتمندی آنها نیز به آن بستگی دارد که در مقایسه با رقبا چه میزان محصولات و خدمات ارزشمند و با کیفیت و قیمت مناسب و در زمان مناسب به آنان عرضه شود. در بخش دوم به الزامات توجه به مدیریت هزینه در حوزه صنعت اشاره کردند و به شرح آن در دو بخش الزامات قانونی و سیاستهای فعلی وزارتخانه پرداختند و در بخش آخر عمده ترین فعالیتهای سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران جهت کمک به مدیریت هزینه واحدهای صنعتی در کشور را بیان نمودند.
به طور همزمان سخنرانی دکتر شکاری در سالن دوم با عنوان “پیادهسازی مهندسی ارزش در راستای مدیریت هزینه” ارائه گردید. ایشان به تشریح ضرورت پرداختن به مهندسی ارزش که همانا تغییرات سریع، رقابت تنگاتنگ، کمبود منابع و افزایش دانش است، علل وجود هزینههای غیرضروری از دید مایلز، سیر تحول متدولوژیهای ارزش، مراحل توسعه پروژه، زمان مناسب برای مهندسی ارزش، فازهای مهندسی ارزش(فاز پیشمطالعه، فاز مطالعه اصلی و فاز فرا مطالعه)، مراحل اجرای مهندسی ارزشو صرفه جویی حاصل از مهندسی ارزش در پروژههای مختلف پرداختند. در ادامه با ارائه مطالعه موردی از یک پروژه تامین ( خرید ۳ دستگاه جرثقیل کانتینربری) روند کارگاه مهندسی ارزش را در این پروژه شرح دادند. شایان ذکر است میزان صرفه جویی ناشی از کارگاه مهندسی ارزش در این پروژه ۱،۲۱۲،۰۰۰ دلار بوده است.
طی برگزاری کنفرانس، جناب آقای دکتر مشیرنیا به ارایه موضوع “رویکرد مدیریت انرژی در تحقق مدیریت هزینه” به تشریح حرکت در بنگاه های کسب و کار، سیستم مدیریت سازمان،نقش ارزشها و رویکردها در طراحی سیستم، آشنایی با مبانی و مفاهیم مدیریت انرژی و تحقق مدیریت هزینه، آشنایی اجمالی با استانداردهای مطرح در بحث مدیریت انرژی و آغاز پروژه مدیریت انرژی در سازمان و تحقق مدیریت هزینه با نگاهی کلی به خطوط راهنمای استاندارد پرداختند. بخشهایی از این سخنرانی چنین است: هر بنگاه کسب و کار (بزرگ یا کوچک، پیچیده یا ساده، دولتی یا خصوصی، بنگاههای اقتصادی یا عام المنفعه) دارای سیستم(هایی) برای مدیریت فعالیتها و فرآیندهای خود هستند. در اصل توافقات نظاممند در درون سازمان است که بر اساس آن وظایف، مسوولیتها و گردش کارها برای اجرای ماموریت و حرکت به سمت چشمانداز آن سازمان تعریف شده است. سازمانها با ارزشهای بنیادین سازمان و رویکردهای مورد نظر خود مبنای توافقات و همچنین مبنای انتخاب استاندارد(ها) برای پیادهسازی سیستم مدیریت خود قرار میدهند.برخی از ملاحظات در رویکرد مدیریت هزینه عبارتند از: کاهش هزینههای تهیه مواد اولیه، کاهش هزینههای تولید محصول، کاهش ضایعات تولید،کاهش هزینههای انرژی و …
در رویکرد مدیریت انرژی این ملاحظات وجود دارند: کاهش مصرف انرژی (نیازهای ما از منابع طبیعی باید تأمین شود بدون آن که تأمین نیازهای نسل آینده به خطر افتد)، کارآیی انرژی (هرچه انرژی کمتری برای یک کار و فعالیت ثابت مورد نیاز باشد، کارآیی انرژی بیشتری حاصل میشود؛ صرفه جویی انرژی و کارآیی انرژی با هم فرق دارند ولی نتیجه هر دو یکی است) و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر. تعریف مدیریت انرژی عبارت است از: هماهنگی سامانیافته، نظاممند و آیندهنگرانه (هنگام) خرید، تبدیل، توزیع و مصرف انرژی برای تأمین نیازها با در نظرگیری هدفگذاری های زیستمحیطی و اقتصادی. برای اجرای مدیریت انرژی در سازمان استانداردها و خط های راهنمای گوناگونی موجود است که هر کدام می توانند مبنای مناسبی برای پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی باشند. تمامی آنها چرخه دمینگ (چرخه بهبود مستمر) یعنی برنامه، اجرا، کنترل و اقدام را به عنوان مبنا دارند. سه مرحله اصلی برای پیاده سازی مدیریت انرژی در سازمان بر اساس خطوط راهنمای استاندارد عبارتند از: تحلیل وضعیت موجود، همخوان سازی و گنجاندن در فرآیند طرحریزی و ورود به بهبود مستمر
نوبت عصر سومین کنفرانس ملی مدیریت هزینه در سالن یک با سخنرانی دکتر قلیچی با موضوع موضع یابی راهبردی و تبدیل کنترل هزینه به یک فرهنگ سازمانی آغاز شد. ایشان به بررسی راهبردهای کنترل هزینه شرکتهای هواپیمایی ساوت وست ایرلاینز، ایربورن اکسپرس و فروشگاه های زنجیرهای وال مارت پرداختند. همچنین ایشان به عنوان نمونه به تشریح فرهنگساری کنترل هزینه با تکیه بر مشتریان خاص در شرکت dell پرداختند و در نهایت گامهای شرکت جنرال الکتریک در راستای موضع یابی راهبردی و فرهنگسازی کنترل هزینه را بیان نمودند.
به طور موازی سخنرانی آقای مهندس دودانگه در سالن دوم با موضوع تکنیکهای مدیریت هزینه در صنعت بانکداری با تاکید بر هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) بوده و ایشان مدیریت هزینه را این گونه تعریف کردند که مدیریت هزینه عبارت است به کارگیری مطلوب و توام با کارایی منابع سازمان در جهت ارزش آفرینی برای مشتریان. ایشان همچنین در بیانات خود تعاریف متعدد دیگری نیز از مدیریت هزینه بیان نمودند در ادامه به ابزارها و تکنیکهای مدیریت هزینه اشاره کرده و عوامل موثر در ظهور و گسترش سیستم ABC را بیان نمودند و برخی از مزایای هزینه یابی بر مبنای فعالیت و نیز چالش های آن را ذکر کردند.
در سالن یک دکتر تقیزاده بیانات خود را چنین آغاز کردند: همزمانی “عصر دانش” و پارادایم “توسعه پایدار” در فضای کسب و کار نشان از این دارد که به هر میزان که دانش و آگاهی بشر بیشتر افزایش می یابد، نگاه او به زندگی و مولفه های موثر در زندگی اش، از عمق و ژرفای بیشتری برخوردار میگردد و نه تنها در صدد برمی آید تا در مسیر صحیح تری گام بردارد، بلکه تلاش میکند آثار اشتباهات گذشته خود را کاهش دهد و جبران کند. این مضمون در پارادایم “توسعه پایدار” کاملاً مشهود است به ویژه زمانی که موضوع “حفظ محیط زیست” به عنوان یکی از مولفه ها و زیرمجموعه های اساسی و مهم توسعه پایدار مطرح می گردد و نقش “حسابداری سبز و مدیریت هزینه های سبز” در “مدیریت توسعه پایدار” تبین میگردد. ایشان در ادامه بیانات خود به تعریف توسعه پایدار و حسابداری سبز پرداختند و بیان کردند توسعه پایدار فرایند تغییری است در استفاده از منابع، هدایت سرمایهگذاریها، سمت گیری توسعه فناوری و تغییری نهادی است که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. توسعه پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تامین نیازهای اولیه زیستی انسان، دستیابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفظ یگانگی اکولوژیکی. وارد کردن ملاحظات زیستمحیطی در نظام حسابداری درآمد ملی یا سازگاری آن باملاحظات زیست محیطی، در واقع همان حسابداری سبز یا حسابهای ملی تعدیل شده است. در حسابداری سبز مواهب طبیعی را به شکل حسابهای اقماری، با مکانیسمی تحت عنواناصلاح سیستمحسابهای ملی با رویکرد ملی که هماناست مورد توجه قرارمیدهند.جمع بندی و نتیجه گیری بحث ایشان چنین بود:
۱- ملاحظات زیستمحیطی در نتیجه استفاده نامتناسب از منابع طبیعی بهوجود آمده است. این امر مفهوم توسعهای ناپایدار را پدید آورده ، همزمان با تخریب محیط زیستکه اخیراً از حدود آستانه گذشته، شرایط لازم برای حسابداری منظم محیط زیست جهتارتقای سطح شفافیت و پاسخگویی شرکتها و موسسهها بهوجود آمده است.حسابداریمحیط زیست نهتنها باید یک سیستم هشداردهنده کافی را برای حوادث زیستمحیطی فراهمآورد، بلکه در نهایت ملاحظات اکولوژیک را در حاکمیت نیز ارتقا بخشد. در حالیکهمیتوان با برجسته کردن توجه فوری و متمرکز، آغازی مقدماتی را در این زمینه پدیدآورد نیاز به یک قانون جامع جهت پرداختن به مسئله لوازم افشا و حسابداری آنها در یکحالت نظاممند همچنان وجود خواهد داشت.
۲- یکی از گامهای اولیه و در عینحالاساسی وموثر در جهت مقابله با آلودگی و انهدام محیط زیست و نیز تعقیب و مجازات مرتکبین جرایم علیه محیط زیست، تدوین و تنظیم قوانین و مقررات حوزههای مختلف محیطزیست است.
۳- سازمانها برای استفاده و بهکارگیری این سیستم حسابداری نیاز به آشناییبا آن و داشتن رویه و رهنمود مناسبی، که از سوی مراجع تدوینکننده الزامی شده باشد،دارند.
۴- سازمان حفاظت محیطزیست علاوه بر مسئولیت تهیه و تدوین و اعلام استانداردهای لازم و یا تکمیلاستانداردهای موجود، لازم است امر هدایت جریان تنویر افکار عمومی و آموزش مدیرانارشد در رابطه با استانداردهای جهانی محیط زیست را بهدست گیرد.
۵- حسابداریمحیط زیست شامل مجموعه فعالیتهایی است که موجب افزایش توان سیستمهای حسابداری درجهت شناسایی و ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست میشود.
سخنرانی دکتر پورزرندی با عنوان ” استراتژی از دغدغه تا بهبود” آغاز گردید. ایشان در مورد مباحث نظری و فرهنگ سازی مدیریت هزینه صحبت خود را آغاز کردند و به این مطلب اشاره نمودند که امروزه مدیریت باید شش بصیرت را داشته باشد اما متأسفانه در ایران تنها به یکی از آنها که بصیرت فنی است توجه میشود. آن شش بصیرت عبارتند از: استراتژی، مالی، محیطی، بازاریابی و مشتری، منابع انسانی و فنی
بخشی از سخنان دکتر پورزرندی به شرح زیر است: مدیریت راهبردی هزینه رویکردی است با هدف مدیریت و افزایش اثربخشی در استفاده از منابع در اختیار سازمان، به نحوی که حداکثر منافع حاصل گردد. در این راستا، هزینهها و مخارج فعالیتهایی که برای سازمان ارزشآفرین هستند (هزینههای مثبت)، کاهش نمییابند. در اینجا دو دیدگاه در مورد کاهش هزینه وجود دارد؛ دیدگاه اول: کاهش در بهکارگیری و مصرف منابع در هر واحد یا هر فرآیند و فعالیت، بدون آنکه تأثیر منفی یا کاهنده بر کیفیت و عملکرد فعالیت مربوط داشته باشد؛ مشروط بر آنکه هزینه از یک دوره به دورههای آتی یا سایر واحدها و فرایندها انتقال پیدا نکند. دیدگاه دوم: افزایش کیفیت و عملکرد فعالیتهای واحدها، فرآیندها یا فعالیتها، بدون اینکه افزایشی در بهکارگیری و مصرف منابع رخ دهد؛ یعنی بهکارگیری منابع، ثابت فرض شود. در ادامه ایشان با مقایسه رویکرد سنتی به کاهش هزینه با رویکرد استراتژیک، روشهای شناسایی مشکلات هزینهای (کلینک مالی، ترازیابی، تجزیه و تحلیل دادهها و از طریق COQ)، فرآیند از دغدغه تا بهبود (که شامل: دغدغه یابی، مسئلهیابی و پالایش مسئله، هدف گذاری، تعریف پروژههای بهبود، اجرای پروژههای بهبود و پایش و پیگیری) را مطرح کردند. گویا کردن هزینهها، پلکان مفهومی کاهش هزینهها، ملاحظات اساسی در شناسائی فرصتهای کاهش هزینه و اولویت بندی آنها، روشهای شناسایی پروژههای کاهش هزینه، چرخه DEMAICو آفتها و دامهای کاهش هزینه بخش پایانی سخنان ایشان بود.
آخرین سخنران در نوبت عصر آقای دکتر مهران بودند که بیانات ایشان در مورد شرایط امروزی بورس تهران بود. ایشان در آغاز با اشاره به این که بورس تهران امروزه یکی از داغترین موضوعهای گفتگو میان دست اندرکاران اقتصادی و بازار سرمایه می باشد. سخنان خود را با بیان سوالات و چالش های موجود آغازکردند. شاخص کل از ابتدای سال ۹۲ تا پایان هفته کاری گذشته ۱۸/۱۰/۱۳۹۲ حدود %۱۳۰ رشد را تجربه کرده هست، ایا این رشد منطقی هست؟ یا زنگ خطر هست؟ ایا می توان گفت بورس تهران کم کم وارد حباب می شود؟ یا هم اکنون وارد حباب شده است؟ ایا می توان گفت که خرید سهام در این روزها یک اشتباه پرهزینه و دردناک خواهد بود؟ اصولا سرمایه گذاران ایرانی در بازار بورس تهران چقدر با مفهوم خرید مبتنی بر ارزش (Value Investing) اشنا هستند؟ چگونه سرمایه گذاری می کنند؟ چه اطلاعاتی را برای خرید و فروش مدنظر قرار می دهند؟ ایا سرمایه گذاران موفق دنیای کسب و کار مانند بیل گیتز و وارن بافت نیز با این شیوه ها سرمایه گذاری کرده اند و می کنند؟ آیا فقط بدنبال سود بیشتر صرف نظر از میزان ریسک ان هستند؟ ایا تحلیل ریسک سهام در بین سرمایه گذاران ایرانی جایگاهی دارد؟ ایا سرمایه گذاران ما می دانند خرید و فروشهای سرخوشوار، شیدایی وهیجانی نه تنها نهایتا بدون شک سبب از دست رفتن و ورشکستگی توان مالی سرمایه گذار می شود بلکه بازار سفته بازان رانتی برخی از کارگزاریها، شرکتهای بورسی، وب سایتها و نشریات را سکه کرده است؟ از ان بدتر می دانند که با خریدهای گرانقیمت سهامهای بی ارزش عملا کارایی نظام بازار سرمایه را مختل می کنند و سرمایه ها دیگر در جای درست خود در اقتصاد قرار نمی گیرند؟ این وضعیت چقدر می تواند ادامه پیدا کند؟ ایا رکودی بزرگ مانند انچه در بازار مسکن و طلا شاهدیم برای بورس تهران در راه هست؟ نهایتا انکه ایا اکنون بازار سهام بطور کلی گران است؟ و باید از ان پرهیز شود یا خیر؟
دکتر مهران سخنان خود را با پاسخگویی به این دست پرسشها ادامه دادند و در نهایت بیان داشتند امید است که بازار سرمایه روز به روز با تصمیم گیری های علمی و منطقی سرمایه گذاران بیشتری همراه باشد.
در مراسم اختتامیه جناب آقای دکتر شکاری به عنوان دبیر علمی سومین کنفرانس ملی مدیریت هزینه از کلیه کسانی که در برگزاری کنفرانس همکاری داشتهاند تشکر کردند.
این کنفرانس با تلاش مجدانه و همت والای گروه مهندسین مشاور رسا به عنوان دبیرخانه کنفرانس برگزار گردید و امید آنکه این حرکت گامی در مدیریت صحیح هزینهها و استفاده بهینه از منابع سازمانی باشد.